Clicky

وبلاگ

انواع رست

فرایند رست قهوه


فرایند رست عملی است همانند بو دادن که عطر و طعمی که داخل دانه های سبز پنهان شده است را آزاد میکند. دانه سبز قهوه هیچ یک از خواص، عطر و طعم قهوه بو داده را ندارد و بوی آن شبیه به علف است و دانه سفت و محکمی است.
بعضی از علاقه مندان به قهوه تمایل دارند قهوه را در خانه خودشان رست نمایند تا هم انواع قهوه ها راتست کنند و از نزدیک پروفایل آن را مشاهده کنند و هم مطمئن باشند که قهوه آنها تازه رست است.
اولین مشاهدات تاریخی از رست قهوه به قرن پانزدهم میلادی بازمیگردد که در ترکیه و ایران ماهیتابه هایی فلزی و سرامیکی جهت رست استفاده می شده است.
عمل رستینگ قهوه باعث تغیرات شیمیایی در دان قهوه میشود قهوه به سرعت با درجه حرارت بالا تغییر ماهیت میدهد. زمانی که رست مدنظر صورت گرفت وزن قهوه به واسطه ی آزاد شدن رطوبت دانه ها در فرایند رست کم می شود (حدود 15 الی 20 درصد از وزن دانه) سپس دانه ها به سرعت از دریچه خارج میشوند تا هرچه سریعتر به عمل خنک شدن نزدیک شوند. زمانیکه مرحله رست کامل شد دانه های قهوه بویی همانند قهوه ای که میل می کنید دارند اندازه دانه قهوه رست شده حدود دو برابر دانه سبز اولیه است.
حالا قهوه آماده برای آسیاب کردن و دم کردن می باشد.

 

رست را بهتر بشناسید


اکثرا رسترهای قهوه شیوه های خاص خود را در فرآیند رست امتحان می کنند، دستگاه های رست به طور کلی به دودسته hot air و drum تقسیم می شود و به طور کلی رست دانه های قهوه به 4 بخش اصلی روشن، متوسط، متوسط تا تیره و تیره تقسیم می شوند.
بسیاری از مصرف کنندگان قهوه بر این باورند که طعمی قوی و غلیظ و پر از کافئین فقط از رست تیره حاصل می شود ولی در اصل این چنین نیست و عوامل زیادی مانند خاک ، رطوبت ، نور آفتاب و ... تاثیر بیشتری دارند. ممکن است شما قهوه با رست روشن را مشاهده کنید که غلظت بیشتری داشته باشد.
بهترین رست قهوه یک انتخاب شخصی است ولی عموما این عمل تحت تاثیر عوامل محیطی و جغرافیایی قرار میگیرد.
در رست قهوه دو عامل دیگر نیز حائز اهمیت است :
۱- نحوه بالا بردن حرارت دانه های سبز قهوه:
اگر حرارت بسیار بالا باشد سطح بیرونی قهوه بیشتر از داخل قهوه رست می‌شود و رست دانه کامل نخواهد بود و طعمی شبیه به خیار خواهد داشت. و اگر حرارت خیلی پایین باشد، طعم اصلی قهوه پدیدار نمی شود و عطری بسیار پایین خواهد داشت و طعم این قهوه شبیه به نان بیات خواهد بود.
۲-زمان قطع کردن حرارت و زمان خنک کردن قهوه:
در چهار دسته رنگ که برای انواع رست تعریف کردیم هر کسی می تواند رست مورد نظر خود را انتخاب کند که در زیر توضیحات مختصری راجع به انواع رنگ ذکر می کنیم.

 

انواع رست 


انواع رست روشن : 

light city
half city
cinnamon

انواع رست متوسط :

این مدل رست قهوه به رنگ قهوه ای متوسط میباشد که عطر قوی ای در قهوه نگه میدارد و هم چنان روی سطح دانه قهوه روغنی مشاهده نمیشود. این نوع رست به رست آمریکایی معروف است زیرا عموما مردم آمریکا این رست برای قهوه را ترجیح میدهند.

انواع رست مدیوم :

city
american
breakfast

انواع رست متوسط یا تیره :

کمی روغن قهوه روی دانه ی قهوه مشاهده میشود به رنگ قهوه ای تیره نزدیک است. قهوه ای غلیظ همراه با کمی تلخی در این نوع رست احساس میگردد به این قهوه full city یا مدیوم دارک هم میگویند.

انواع رست تیره :

در تعریف این نوع رست میتوان گفت که دانه های قهوه روغن خود را از دست میدهند که این عمل باعث میشود قهوه ای که میل میکنید اسیدیته پایین و تلخی بالا داشته باشد.

 انواع رست دارک :

high
continental
New Orleans
European
espresso
Viennese,
Italian
French

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید