Clicky

وبلاگ

انواع دانه قهوه عربیکا 

انواع دانه قهوه عربیکا 

قهوه عربیکا از پر طرفدارترین و محبوبترین قهوه ها در جهان است. این نوع از قهوه ابتدا در کشور اتیوپی کشت و پرورش داده و از دانه گیاه عربیکا این نوع قهوه برداشت می شد. در کشور اتیوپی در قبیله اورمو دانه قهوه عربیکا را خرد کرده و با روغن یا چربی مخلوط کرده و به عنوان یک غذای انرژی زا استفاده می کردند. علت اینکه این قهوه با نام عربیکا شهرت پیدا کرد این است که بعد از اینکه  دانه قهوه عربیکا به مناطق عربی صادر شد، برای اولین بار  نوشیدنی قهوه توسط توسط سربازان عرب کشف شد و آنها این ادعا را داشتند که با مصرف نوشیدنی قهوه می توانند برای ساعت های بیشتری کارکرده و انرژی داشته باشند، به همین دلیل این نوع قهوه با نام قهوه عربیکا شهرت پیدا کرد. 

در ادامه با فروشگاه بلک کافی همراه باشید تا با انواع دانه قهوه عربیکا، خواص و ویزگی های آن آشنا شوید:  

شرایط پرورش دانه قهوه عربیکا 

  

انواع دانه قهوه عربیکا 

گیاه عربیکا در مناطق استوایی و با رطوبت بالا و در دمای 15 تا 24 درجه سانتی گراد در سایه بهترین رشد خود را داشته و در شرایط آب و هوای سر رشد نمی کند. 

این گیاه در ارتفاع 600 متری از سطح دریا و در دامنه کوه ها رشد کرده و پس از هفت سال بالغ شده و میوه می دهد. به طور معمول با هرس کردن گیاه ارتفاع آن تا 2 متر میرسد اما اگر برای اهداف تجاری کشت و پرورش داده شود تا ارتفاع5 متر نیز رشد می کند، پهنای گیاه عربیکا حدودا 9 تا 12 متر است. 

دانه های قهوه را از درون میوه های گیلاس مانند رسیده و قرمز رنگ این گیاه خارج می کنند، درون هر میوه تقریبا دو دانه ی قهوه وجود دارد. گیلاس های این درخت به طور همزمان نمی رسند و بهتر است که میوه های رسیده را به صورت تک تک و با دست چیده و فراوری کرد. اگر گیلاس های درخت عربیکا به صورت کال چیده شوند قهوه ی حاصل از ان نیز نامرغوب می شود. 

بعد از چیدن گیلاس های درخت عربیکا لایه های روی میوه برداشته شده و پس از خشک کردن آن تمام قسمت های میوه از روی دانه ها پاک شده و اماده تخمیر و فراوری دانه قهوه می شود. 

امروزه قهوه عربیکا در بسیاری از کشور های جهان از جمله اتیوپی، کلمبیا، گواتمالا، مکزیک، کاستاریکا، بوروندی، هند و غیره کشت و پرورش داده می شود. یکی از بزرگترین کشور های پرورش دهنده قهوه عربیکا کشور برزیل است. 

طعم و مزه قهوه عربیکا 

  

انواع دانه قهوه عربیکا 

همانطور که گفته شد دانه قهوه عربیکا درصد زیادی از قهوه های جهان را شامل می شود و به دلیل طعم مناسب و کمی شیرین طرفداران بسیار زیادی دارد. دانه قهوه عربیکا ته مزه شکلاتی و کاراملی و آجیلی داشته و کمی مزه میوه ای نیز دارد. قهوه های عربیکا مزه اسیدی و تلخ داشته و به طور کلی طعمی خوشایند دارد که مورد پسند بسیاری از قهوه دوستان است. 

منطقه و خاکی که دانه ها در ان رشد می کنند و همچنین میزان بود دادن قهوه ها نیز تاثیر بسیار زیادی بر طعم این نوع قهوه دارد. 

انواع دانه قهوه عربیکا 

همانطور که گقته شد گیاه عربیکا در بسیاری از کشور های جهان پرورش داده می شود، شرایط آب و هوایی، دمای هوا، رطوبت، نوع خاک و غیره از جمله مواردی هستند که بر طعم قهوه های تولید شده تاثیر می گذارند و باعث تولید انواع مختلفی از قهوه عربیکا می شوند. دانه قهوه عربیکا انواع مختلفی دارد که از جمله مهم ترین انها می توان به تیپیکا و بوربن اشاره کرد. 

  • تیپیکا: تیپیکا یکی از مهم ترین نمونه های قهوه عربیکا است که طعم نسبتا شیرین تری داشته و در اغلب نقاط جهان کشت داده می شود. نمونه گیاه تیپیکا را می توان با سایر انواع گیاه عربیکا پیوند داده و گونه های جدیدتری از قهوه عربیکا را پرورش داد. 

  • بوربن: این نوع از قهوه عربیکا طعم شکلاتی و میوه ای داشته و بسیار مشهور است. اغلب گونه های قهوه عربیکا از پیوند زدن بوربن پرورش پیدا کرده اند. 

 

انواع دانه قهوه

 

قهوه عربیکا گونه های بسیار زیادی دارد که در ادامه با برخی از این نمونه ها که با پیوند زدن گونه بوربن و تیپیکا به وجود آمده اند آشنا می شوید:  

کاتورا: این نوع قهوه عربیکا از نژاد بوربن بوده و طعم جوهر لیمو دارد. قهوه کاتورا در ارتفاعات آمریکای مرکزی پرورش داده می شود. 

گشا: این گونه از قهوه ی عربیکا در مناطق استوایی و ارتفاعات امریکای مرکزی به خوبی پرورش داده می شود و جزو یکی از پرطرفدارترین انواع قهوه عربیکا است. قهوه گشا طعم میوه های استوایی، یاسمن و گیاهی داشته و از جمله گرانترین نوع قهوه عربیکا به حساب می آید. 

کوه آبی جامائیکایی: نام این نوع قهوه از نام کوهی که گیاه قهوه در آن رشد می کند گرفته شده است. این نوع از قهوه عربیکا طعمی سبک و خامه دارد و شیرینی آن به قدری زیاد است که نیازی به شکر و خامه ندارد. 

جمبر: این قهوه از نژاد تیپیکا بوده و در کشور اندونزی کشت داده می شود. دارای طعمی غلیظ و سنگین و طعمی کره ای و شیرین مانند کارامل و شکر قهوه ای دارد. 

کنا: این گونه از قهوه عربیکا بین دو دامنه کوه آتشقشانی در شمال و جنوب کنا پرورش داده می شود، خاک آتشفشانی، ارتفاع، شرایط آب و هوایی بسیار مناسب در این منطقه باعث پرورش این گونه گیاه بی نظیر و بسیار مرغوب شده است. قهوه کنا نیز جزو یکی از گرانترین قهوه های جهان به حساب می آید. این قهوه طعمی شیرین، میوه ای، آجیلی و ادویه ای دارد. 

موکا: این نوع از قهوه عربیکا طعم شکلاتی داشته و گیاه ان دارای دانه های کوچک است و اغلب در کشور یمن و هاوایی پرورش داده می شود. 

ویلا سارچی: این نوع قهوه در شهر سارچی در اطراف کاستاریکا کشت می شود. این قهوه دارای طعم ملایم، اسیدی و میوه ای بوده و از نژاد بوربن می باشد. 

مهم ترین ویژگی های قهوه عربیکا 

قهوه عربیکا نسبت به انواع قهوه های دیگر کافیین کمتری دارد. کافیین باعث تلخی قهوه می شود، بنابراین قهوه عربیکا تلخی کمتری نسبت به قهوه های دیگر مانند روبوستا دارد. 

در قهوه عربیکا دو برابر بیشتر شکر مصرف می شود که باعث افزایش طعم شیرین در این نوع قهوه شده و به سبب همین ویژگی محبوبیت بیشتری نیز دارد.  

قهوه عربیکا طعم شکلاتی، آجیلی و میوه ای دارد، اما قهوه روبوستا بیشتر طعم چوب و کائوچوی سوخته می دهد، به همین دلیل قهوه عربیکا طرفداران بسیار بیشتری دارد. 

قهوه عربیکا نسبت به سایر انواع قهوه ها گرانتر است زیرا شرایط کشت سخت تر و محصول سالیانه کمتری نسیت به قهوه های دیگر از جمله روبوستا دارد، اما به دلیل طعم و مزه ی بسیارخوشایند آن طرفداران زیادی داشته و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. 

 

دانه قهوه عربیکا 

 

خواص قهوه عربیکا 

تمامی قهوه های با کیفیت خواص یکسانی دارند و برای سلامت بسیار مفید هستند. از جمله خواص مهم قهوه عربیکا می توان به هوشیاری و تمرکز ذهن، تامین رطوبت بدن، وجود ویتامین ها و مواد معدنی مانند نیاسین، منگنز، ریبوفلاوین، پتاسیم و غیره اشاره کرد. از قهوه عربیکا به دلیل خواص انتی اکسیدانی در ساخت محصولات مراقبت پوستی مانند مرطوب کننده و کرم های ضد لک و لیفت استفاده می شود. 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید