Clicky

وبلاگ

انواع دانه قهوه

بلک کافی | انواع دانه قهوه

انواع دانه قهوه


کدام یک برای نوشیدنی قهوه بهتر است؟ عربیکا خوشمزه تر است یا ربوستا ؟ سوال های بالا و چندین سوال دیگر بی شک ذهن هر کسی را که با دانه قهوه سر و کار دارد مشغول می کند.

دانه های قهوه از لحاظ سایز، شکل، رنگ و طعم متفاوت می باشند که بستگی به محل و موقعیت کشت دارد.

گونه های قهوه از 3 نوع درخت تهیه می‌شوند که نام های عربیکا ، ربوستا و لیبریکا دارند. هرکدام از این قهوه ها در کشور های خاص و در ارتفاع خاص و با شرایط ویژه ی خود تهیه می شوند. عربیکا یکی از گونه های قهوه است که در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری می روید. این درخت بسیار حساس تر از باقی گونه های قهوه است. عربیکا کمی بزرگتر از ربوستا و کوچکتر از لیبریکا است.
75 الی 80 درصد قهوه جهان از گونه عربیکا است.

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا از طعم و عطر بیشتری نسبت به باقی گونه ها برخوردار است و طعمی ترش دارد.
عربیکا نسبت به ربوستا از کافئین کمتری برخوردار است و روغنی تر است.
قهوه عربیکا در بازار جهانی از قیمت باکتری برخوردار است و این به دلیل حساس بودن این درخت است.

 قهوه ربوستا


ربوستا گونه ای است که در ارتفاع پایین تر از عربیکا رشد میکند. این گیاه در زمان های منظمی گل نمی‌دهد. ربوستا کوچکتر از عربیکا و لیبریکا است و این گونه ی قهوه مقاومت بیشتر نسبت به آفتها دارد.
طعم قهوه ربوستا تلخ و در نوشیدنی کرمای بیشتری نسبت به عربیکا تولید می کند و کافئین ربوستا از عربیکا بیشتر است.

قهوه لیبریکا 


لیبریکا گونه ای است که در غرب آفریقا و در کشور لیبریا کشت می شود.
درخت لیبریکا دارای تنه قدرتمندی است که ارتفاع آن به ۱۸ متر هم می رسد، لیبریکا به دلیل نداشتن طعم مناسب طرفدار زیادی ندارد.

 

دسته بندی دانه ها از لحاظ تلخی و ترشی

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد قهوه عربیکا ترش تر است یعنی اسیدیته بالاتری دارد، این اسیدیته به قهوه عطر و طعم طبیعی قهوه را می دهد و برای کسانی که به آن حساسیت ندارند می‌تواند مزیت به حساب آید.
هر چه قدر درخت قهوه در ارتفاع پایین تری رشد کند اسیدیته پایین تری دارد.
قهوه های آفریقایی معمولاً اسیدیته بالاتر با ته مزه میوه ای و گل دارند، قهوه هایی مثل برزیل و سوماترا اسیدیته پایین و عطر آجیل و کاکائو دارند.
گاهی اوقات تلخی میتواند از دم آوری اشتباه قهوه باشد که حتی ممکن است قهوه با اسیدیته بالا هم تلخ به نظر برسد، مثلا اگر آسیاب خیلی ریز باشد و یا آب بیشتری جهت دم آوری استفاده شود قهوه تلخ تر می‌شود.
هر چه رست یا بو دادن قهوه بیشتر باشد اسیدیته آن کمتر خواهد بود و قهوه تلخ تر خواهد شد.

 

تفاوت دانه ها از لحاظ رست

رست یا همان بو دادن قهوه تاثیر بسزایی بر روی طعم و عطر قهوه دارد و هر نوعی از قهوه با رست مناسب خود باید تولید شود.

 

به طور کلی رست به سه دسته تقسیم می‌شود

رست روشن (light) : طعم خوب و اغلب اسیدی و ترش به قهوه می‌دهد، در این رست دانه طعم اصلی خود را نشان می‌دهد و معمولاً دانه های با کیفیت بالا را لایت رست تولید می‌کنند.
رست مدیوم: رنگ این رست قهوه ای شکلاتی است اسیدیته پایین تری نسبت به لایت رست دارد و طعم قهوه شیرین تر است و بیشتر دانه ها با این رست تولید می‌شوند.
رست تیره: در این رست قند قهوه کاراملیزه می‌شود و چربی قهوه روی سطح آن نمایان می‌شود و دانه حالت روغنی پیدا می‌کند. قهوه در این رست طعم قوی تر و اسموکی دارد و اسیدیته آن پایین تر از سایر رست ها است.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید